Historie

Siła tkwi w dzieciach. Tylko one i ich rodzice są w stanie zmienić świat. Mały ruch ze środka powoduje potężną zmianę na orbicie. Efekt motyla… Każda historia ma tę moc."

Zachęcamy do zapoznania się z artykułem
“Zrozumieć Niepełnosprawność” autorstwa Małgosi Błotnickiej.

Żora

Żora spontanicznie stał się nauczycielem. Unikalność pracy Metodą odczarowała w nim wzorzec cierpienia jako…

Siewa

Siewa to żyjąca nauka o tym, jak pokora doprowadza do mocy. Sam zmuszony do pokory wobec własnego organizmu, będącego…

Andrzej

Andrzeja poznałam  w Pulawach w Ośrodku pomocy dziennej… gdzie zaproszono mnie żeby pokazać praktycznie na czym polegają…

Wowa

Wowa coraz więcej wie i bardzo chce być potrzebny. Więc poprosiłam go, żeby wspólnie ze mną napisał…

Timka

Mały wojownik. Nawet z urody przypomina trochę  lwa.  Kiedy pierwszy raz mieliśmy lekcje pomyślałąm że jest spore podobienstwo…

Głasza

Głasza już miała sporo informacji o sobie. Że ruch jest trudny. Często bolesny. Ze ciało nie poddaje się woli. Czasami lepiej zrezygnować…

Dania (z Łucka)

Przy każdym naszym kolejnym spotkaniu czułam się trochę  jakbym spotykała innego chłopca. Tak  silna  jest dynamika zmian u Dani…

Bogdan

Bogdan – zabawny, mały chłopiec. Bacznie obserwuje i szybko się uczy. Pozornie zajęty był zawodzeniem i użalaniem…

Dania

Tajemnica Dani – o tym są nasze lekcje. Niezależnie od czego zaczniemy i tak zawsze dochodzimy do tego miejsca…

Makar

Makar To raczej historia jego i jego mamy. Ona zaufała intuicji i pierwsza uczyła Makara widzieć świat wszystkimi  dostępnymi  mu zmysłami…

Tamerlan

Tamerlan – czyli historia jednego języka…. Diagnoza – czy kiedy jest, to ułatwia, pomaga dziecku w rozwoju, czy wręcz przeciwnie…

Sofia

Spotkałyśmy sie dwukrotnie – w odstępie miesiąca. Za każdym razem to bylo inne spotkanie.  Sofia z początku…

Mikołaj

Mieliśmy tylko trzy lekcje. Poprosiłam mamę Mikołaja o możliwość podzielenia się z wami tymi lekcjami. Może komuś będą potrzebne…

“Nasza hipoteza jest taka, że skoro jest jakiś
schemat destrukcyjnych zmian i spustoszeń,
które czyni porażenie mózgowe w szkielecie
dzieci, to może uda się stworzyć schemat działań profilaktycznych..."

Ewa Paszkowska-Demidowska

Dzieci z autyzmem

Niepełnosprawność ruchowa ma różne podłoże, nasilenie oraz obraz kliniczny. Jednak gdy występuje -zawsze wiadomo, że jest. Trudno jej nie zauważyć czy zbagatelizować. Zupełnie inaczej jest z autyzmem. Autyzm jest neurorozwojowym zaburzeniem co oznacza, że sam mózg może rozwijać się prawidłowo, a zaburzeniu ulegają jego funkcje. Symptomy autyzmu mają bardzo niejednorodny charakter, zróżnicowane nasilenie, głębokość i częstotliwość występowania. Zazwyczaj pojawiają się po okresie prawidłowego funkcjonowania dziecka. W przypadku dzieci z autyzmem Metoda Feldenkraisa ma na celu redukowanie nieprawidłowości w rozwoju funkcji mózgu oraz umożliwienie dzieciom odczuwania komfortu bycia we własnym ciele.

Więcej o autyźmie w artykule Małgosi Błotnickiej
“Dziecko autystyczne jest jak przybysz z innej planety”.

Tajka

Tajkę poznałam trzy lata temu – i od tego czasu z przerwami obserwuję jak Tajka sie zmienia. Kiedy ja poznałam…

Losza

Losza to tajemnica, jeden wielki znak zapytania. Tak jak my wszyscy – ale każdy z nas ma inną transparentność, z mniejszą….

Arsen

Pisząc ten tekst  uśmiecham się. To dobry rodzaj uśmiechu – z samego środka mnie.  Lekcje z Arsenem miałam od ponad roku…

Dzieci piszą lekcje dla dzieci

Sposób w jaki dzieci uczą się siebie, może inspirować i uczyć rodziców innych dzieci – w pomaganiu ich dzieciom. Kiedy to zauważyłam, zapytałam Tanię, Siewę, Danię, Wowę, Żorę… czy chcą podzielić się swoim doświadczeniem, żeby pomagać innym dzieciom. Ich radość i duma nie miały granic. Myślę, że w tej części strony, która zaczyna się dopiero tworzyć, jest największy potencjał. Tą ścieżkę będziemy dalej rozwijać.

Dania

Losza

Żora

Wowa

Bogdan

Tania